תקופת הסגרים בעקבות הקורונה אמנם הביאה איתה ירידה במקרים של פריצה לרכבים וגרירת רכבים, אך בתקופה האחרונה המספרים זינקו בחזרה. כל הדרכים להגן על הרכב שלכם ומה כדאי לעשות אם פרצו לכם לרכב, במאמר שלפניכם

פריצה לרכבים היא עבירה פלילית אשר מספר המקרים בה הולך ופוחת עם השנים בממוצע. בעבר, רכבים היו קלים יותר לפריצה. המערכות המתקדמות המותקנות ברכבים שמיוצרים בשנים האחרונות גורמות לצורך נמוך יותר בשירותים בנושא של פריצה לרכבים וגרירת רכבים, מאשר אלו שהיינו רגילים אליהם בעבר. על פי הנתונים שמפרסמת המשטרה, ישנם בממוצע כ-25,000 מקרים של כלי רכב גנובים בשנה, כאשר מספר אף גדול יותר מכך הוא של הניסיונות הלא מוצלחים לפריצה, אשר לרוב נכשלים בעקבות הטכנולוגיה המתקדמת אשר מותקנת ברכבים היום, במטרה למנוע פריצה אליהם. גם אמצעי הבטיחות החיצוניים אשר רצים יחד עם הטכנולוגיה, מונעים מרבים מהפורצים לבצע את עבודתם. לרוב, מטרת גניבת הרכב היא לפרק אותו ולמכור את החלקים שבו. במידה והרכב לא פורק, בדרך כלל זה אומר שהוא יצא מתחומי ישראל וצפוי להימכר לאדם אחר. כיום, אנשים רבים אשר מתלבטים באיזה דגם של רכב לבחור לצורך קניה, לוקחים בחשבון שישנם דגמים אשר יותר ממוגנים מפני פריצות, לעומת כאלה שנחשבים יותר "גניבים".

הפורצים היום מתוחכמים מתמיד

למרות זאת, אף רכב אינו מוגן לחלוטין מפריצות ומבדיקה באתרי המסחר האלקטרוני ברשת עולה כי ישנם מגוון כלי פריצה אשר כל אחד יכול להזמין בשקלים בודדים. כיום, הרשת מלאה בנתונים אודות שיטות לפריצת רכבים, אשר משמשות אמנם את חלק מהאנשים לצורך התמודדות עם מצב בו אבדו המפתחות של הרכב לדוגמא, אבל אחרים משתמשים בשיטות אלו על מנת לבצע גניבות. כמובן שניתן גם להצטרף לאחד המסלולים שמציעים לימודים בתחום הפריצות, אשר מיועדים לאלו המעוניינים להפוך למנעולנים מקצועיים ולסייע לאנשים בעת מצוקה עם הרכב שלהם. על מנת להצטרף ללימודים אלו, תדרשו להציג תעודת יושר. בענף המנעולנים, עולות כל העת טענות לגבי כך שאותם מנעולנים אשר מסיימים את הקורסים הללו, אינם מקצועיים מספיק, וכי עבור רבים מהם הקורס משמש לצבירת ידע לצורך פעילות עבריינית, ובמקרים אחרים גורם לכך שאנשי מקצוע לא מיומנים דיו מבצעים עבודות מסוכנות בשטח.

מטבע הדברים, הרכבים המבוקשים ביותר לפריצה הם רכבי היוקרה. הפורץ, אשר גם כך מבין כי הוא מבצע עבירה פלילית שמעמידה אותו בסיכון גבוה אף למאסר בפועל, מעוניין להוציא את המיטב מהסיכון שהוא לוקח, וברבים המקרים הוא ינסה לבחור את הרכב היוקרתי ביותר באזור כיעד לפריצה. למרות מערכות ההגנה אשר מותקנות ברכבים אלו, כמו נעילת ואקום, פיתחו הפורצים שיטות לעקוף גם את הטכנולוגיה הזאת. לרוב, לאחר הפריצה לרכב היוקרה, הנהג מתחבר ל"מח" של הרכב, ולמעשה בשלב הזה הוא כבר שולט עליו לחלוטין.

הטכניקה שהייתה מקובלת בעבר, וקיימת גם היום, לפריצה לרכבים, מגיעה פשוט מגניבת המפתחות מהבית של בעל הרכב. פורץ מיומן אשר יפרוץ לבית שלכם ויגנוב את המפתחות, יקבל לרוב גישה מלאה לרכב שלכם ויוכל לעשות בו כרצונו. מדובר בשיטה הפשוטה ביותר אמנם, אך כנראה גם הכי יעילה, מכיוון שלרוב מפתח יאפשר גישה מלאה לפורץ לעשות ככל העולה על רוחו ברכב שלכם.

פרצו לי לרכב – מה אני עושה?

הגעתם למקום בו חניתם את הרכב – והרכב לא שם. אירוע מלחיץ לכל הדעות, כאשר השאלה הראשונה שעולה היא האם יש לכם ביטוח רכב פרטי, אשר יכסה את הנזקים. להלן הצעדים שעליכם לעשות אחרי שגיליתם כי פרצו לכם לרכב:

* הגשת הודעה למשטרה – מכיוון שמדובר באירוע פלילי, יש לדווח עליו בהקדם באחת מתחנות משטרת ישראל. בעת הגשת התלונה במשטרה, תדרשו לתת כמה שיותר פרטים, על מנת לסייע לצוות חוקרי המשטרה לפענח את הפשע. בכל אופן, בכל התנהלות מול חברת הביטוח שלכם, דרוש להציג העתק של התלונה אותם הגשתם במשטרה. לרוב, בכל הקשור לנושא של גניבת רכבים, התפיסות המשטרתיות קורות לרוב ב-24 עד 48 שעות לאחר מועד העבירה עצמה, מכיוון שלאחר זמן זה הרכב לרוב כבר מפורק או הועבר לגורם שלישי. במידה והייתה פריצה לרכב שלא הסתיימה בגניבה מוחלטת של הרכב, ייתכן כי יגיע חוקר משטרה אל זירת האירוע בכדי לנסות ולפענח את המקרה בעזרת נתונים מהזירה. בהתאם לפוליסת הביטוח שלכם, יתכן כי לא תדרשו לעסוק בכל הבירוקרטיה הזאת, במידה ובפוליסה שלכם קיים ביטוח מקיף הכולל שירותי גרירה במצבים מסוג אלה ואשר יסייעו לכם בכל התהליך לאחר שגיליתם את הפריצה.

* הפעלת הביטוח – במידה ויש ברשותכם ביטוח מקיף, חברת הביטוח או בעל הרכב יזמינו שמאי מקצועי אשר יאמוד את גובה הנזק של הרכב, בין אם מדובר בנזק פיזי ובין אם מדובר על חלקים מהרכב אשר נגנבו. במידה ויש ברשותכם ראיות למצב הרכב בטרם התאונה, הדבר יוכל לעזור לכם, כמו כל מידע נוסף שיכול להיות רלוונטי למקרה כזה. את דוח השמאות תקבלו אתם וחברת הביטוח, ובהתאם אליו יקבע גובה הפיצוי אותו תקבלו.

תופעה שמתרחבת – פריצה לרכבים בחניונים תת קרקעיים

תקופת הקורונה הביאה איתה לירידה כללית בתחום הפריצות לרכבים והפשע בכלל, במיוחד בתקופת הסגרים, שהותירו רבים מהאנשים בבית. אלא שישנו תחום אחד אשר זינק באופן דרמטי בתקופה הזו, על פי פרסומים בתקשורת. בחצי הראשון של שנת 2021 חל זינוק של פי 7 בגניבות רכבים מחניונים תת קרקעיים, בהשוואה לנתונים בשנה הקודמת – 2020. לאחר סיומם של הסגרים, חלה עליה של 23 אחוז בגניבות הרכבים באופן כללי בישראל, לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. בחצי הראשון של שנת 2021, 27 אחוז מגניבות הרכבים בוצעו על ידי כך שלפורץ היה את המפתח בידו. כמעט 40 אחוז מהפריצות כללו פריצה למחשב של הרכב. אזור גוש דן מוביל את טבלת גניבות הרכבים.

גרירת רכבים – איך עושים את זה?

במידה ואתם זקוקים לשירות של גרירת רכבים, בין אם בעקבות פריצה לרכב או בין אם בעקבות תקלה טכנית שדורשת את פינוי הרכב למוסך, עליכם לבדוק ראשית את פוליסת הביטוח שלכם. במידה ויש לכם ביטוח מקיף, בדקו אם קיימת בו אפשרות לגרירה במצבים מסוג אלו. לרוב, במידה והנושא מכוסה על ידי פוליסת הביטוח המקיף שלכם, יגיע איש שירות מחברת גרירת הרכבים איתה עובדת חברת הביטוח, אשר יפנה את הרכב למוסך אותו תבקשו, בהתאם להסדרים של חברת הביטוח.

במידה ואין ברשותכם ביטוח מקיף או שהפוליסה שלכם אינה כוללת שירות של גרירת רכבים, תוכלו להיעזר בשירותים של חברה אשר מבצעת גרירת רכבים. לרוב, הדבר החשוב ביותר לכם במצב בו אתם נדרשים לשירותי גרר, הוא המהירות בה יגיע הגרר אל הרכב שלכם, והיחס אותו תקבלו מבעל המקצוע לכל אורך התהליך. לכן, מומלץ לשאול את נותן השירות מה הערכת הזמן שלו לגבי ההגעה למקום הפריצה. לאחר שהרכב יעלה על הגרר, תוכלו להתלוות אל הגרר עד למוסך לצורך המשך הטיפול ברכב שלכם מול המוסך אותו בחרתם.

דילוג לתוכן